Programul Rabla, suspendat pentru doi ani. Fondurile iau o altă direcție

Data actualizării: 27 iunie 2025

Programul Rabla va fi suspendat pentru o perioadă de doi ani, potrivit unor surse oficiale citate de Antena 3 CNN. Motivul deciziei este redirecționarea fondurilor către proiectele asumate în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), măsură care vine ca urmare a restrângerilor bugetare din ministere.

Atât Rabla clasic, cât și Rabla Plus intră astfel în pauză, în contextul în care autoritățile prioritizează investițiile care contribuie semnificativ la scăderea emisiilor de carbon.


Programul Rabla a fost deja afectat în 2025 de întârzieri care au tras în jos vânzările de mașini noi

Potrivit datelor, doar în luna mai a acestui an s-a înregistrat o scădere de 32,4% în ceea ce privește numărul de autoturisme noi comparativ cu aceeași lună din 2024. Șocul a fost mai puternic în cazul vehiculelor electrice, unde declinul a ajuns la 41,2% în primele cinci luni ale lui 2025. România a ajuns să ocupe ultima poziție în Uniunea Europeană la acest capitol, o situație fără precedent în ultimii ani.

Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Diana Buzoianu, a declarat în mod oficial că toate programele gestionate de Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) urmează să fie trecute printr-un proces de evaluare. Anunțul a fost făcut marți, în cadrul ceremoniei de preluare a mandatului de la fostul ministru Mircea Fechet.

Citește și:

„În prezent, va trebui să vedem cum ducem banii să fie folosiţi cât mai eficient şi pe proiectele care au cel mai mare impact de reducere de emisii”

Tot pe 18 iunie, Administrația Fondului pentru Mediu a făcut publică decizia de suspendare temporară a tuturor programelor Rabla care erau în desfășurare. A fost clarificat ulterior că nu doar sesiunile active sunt suspendate, ci și cele care urmau să fie lansate, inclusiv sesiunea dedicată persoanelor fizice programată pentru 19 iunie.

Suspendarea programelor Rabla vine pe fondul unei reconfigurări generale a priorităților în ceea ce privește finanțările din zona de mediu. În cadrul PNRR, sunt prevăzute sume considerabile pentru proiecte cu impact direct în combaterea poluării și creșterea eficienței energetice, ceea ce explică redirecționarea banilor de la schemele de sprijin pentru achiziția de autovehicule.

Mai multe voci din industrie au semnalat deja că această decizie va afecta piața auto din România, mai ales în contextul în care subvențiile din Rabla Plus reprezentau o parte importantă din motivația de achiziție pentru mașinile electrice. Impactul se va resimți și în rândul dealerilor auto, dar și în ceea ce privește obiectivele de reducere a emisiilor asumat de statul român în cadrul politicilor europene.

Lipsa unei sesiuni Rabla pentru persoane fizice a lăsat numeroși români fără opțiuni de finanțare pentru achiziția unei mașini mai puțin poluante. Inițial, sesiunea pentru populație trebuia să fie lansată pe 19 iunie, însă AFM a decis amânarea acesteia fără a oferi un nou termen pentru reluarea programului. Astfel, toți cei care plănuiau să își caseze vechiul autoturism și să își cumpere unul nou cu ajutorul acestui sprijin guvernamental trebuie să își regândească planurile.

Deși suspendarea este justificată de realocarea fondurilor către proiecte mai „verzi”, lipsa unor alternative rapide pentru susținerea achiziției de vehicule nepoluante poate pune România în dificultate în atingerea țintelor de mediu asumate. Momentan, autoritățile nu au anunțat un plan concret privind posibila înlocuire sau restructurare a programului Rabla în forma sa actuală.

Până la apariția unui mecanism nou de sprijin, piața auto din România va funcționa într-un regim lipsit de subvenții guvernamentale directe pentru mașinile noi, fie ele clasice sau electrice. În lipsa acestor stimulente, este posibil ca interesul pentru înnoirea parcului auto să scadă în continuare, cu efecte atât asupra economiei cât și asupra mediului.

Citește și:
🔹ATENȚIE!
Conținutul publicat pe dinpopor.ro poate fi preluat doar în limita a 500 de caractere, cu menționarea sursei și link activ. Orice utilizare neautorizată reprezintă o încălcare a Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și va fi sancționată conform legislației în vigoare. 🚨