Baronul Barbu Bellu, pionierul automobilului în România cu o trăsură Peugeot motorizată

Data actualizării: 2 mai 2025

În anul 1889, Baronul Barbu Bellu a făcut o mișcare revoluționară pentru epoca sa, aducând în București primul automobil din România. Acesta nu era altceva decât un Peugeot cu patru locuri și patru cai putere, care atingea o viteză maximă de 18 km/h.

Primul automobil din România

Mașinăria, denumită la acea vreme „trăsură cu motor”, a stârnit uimirea și curiozitatea bucureștenilor. A reprezentat o noutate absolută pe străzile capitalei, schimbând percepția oamenilor despre mobilitate.

Barbu Bellu, cunoscut pentru generozitatea sa și pentru faptul că a deținut terenul pe care s-a construit Cimitirul Bellu, a fost un om vizionar. În 1863, el a moștenit de la unchiul său, Dumitru Bellu, mai multe proprietăți, printre care casa Ienăchița Văcărescu din calea Victoriei și grădina Bellu din Dealul Filaretului.


„În 1864, această grădină a fost cumpărată de primăria orașului și transformată într-un loc de îngropăciune, fiind cel mai mare și mai impresionant cimitir din țară. Numai de la baronul Barbu Bellu putea cumpăra primăria Bucureștilor acea grădină minunată, cu atât mai mult cu cât în 1862 el fusese ministru al Cultelor”, a scris Cristiana Trică în romanul ”Povești din Bellu”.

Automobilul, un pas firesc în evoluție

În 1889, Barbu Bellu și-a făcut apariția, pe străzile Bucureștiului, la volanul primului automobil Peugeot văzut vreodată în România. El a recunoscut potențialul automobilului, considerându-l „un pas firesc în evoluție” și anticipând că va putea înlocui caii. Primul automobil din România avea un design inedit. Portbagajul era în față, fiind, de fapt, o geantă. Mașina era acoperită parțial cu un fel de umbrelă, avea faruri și un levier lung pe post de frână. De asemenea, transmisia se făcea cu lanț, ca la bicicletă, iar zgomotul produs era considerabil.

Citește și:

La moartea sa, în 1900, presa vremii l-a omagiat scriind: „Se stinse Baronul Bellu, cel cu automobelu”. Astfel, Barbu Bellu a rămas în istorie nu doar ca un filantrop și om politic, ci și ca primul român care a introdus automobilul în țară.

Citește și:
🔹ATENȚIE!
Conținutul publicat pe dinpopor.ro poate fi preluat doar în limita a 500 de caractere, cu menționarea sursei și link activ. Orice utilizare neautorizată reprezintă o încălcare a Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și va fi sancționată conform legislației în vigoare. 🚨