România implementează cea mai amplă inițiativă de sprijin pentru gospodăriile vulnerabile, asigurându-se că 2,8 milioane de locuințe vor putea acoperi costurile energetice la prețuri accesibile.

Fondurile, în valoare de 4 miliarde de lei, provin din surse europene și sunt gestionate astfel încât să acopere integral nevoile beneficiarilor, menținând o trasabilitate strictă a plăților.

Reclamă


Mecanismul de implementare și criteriile de eligibilitate

Ajutorul este oferit sub forma unui card tipărit, utilizabil pentru plata facturilor la energie. Sprijinul este acordat în două tranșe anuale de câte 700 de lei fiecare, iar beneficiarii trebuie să îndeplinească anumite condiții pentru a primi acest ajutor.

Categoriile eligibile includ:

  • Pensionari peste 60 de ani cu venituri sub 2.000 lei pe lună.
  • Pensionari de invaliditate cu venituri sub 2.000 lei.
  • Persoane cu handicap grav, accentuat sau mediu, indiferent de vârstă, cu venituri sub 2.000 lei.
  • Familii care beneficiază de alocație de susținere.
  • Persoane care primesc ajutor social.

Lista finală a beneficiarilor este stabilită printr-un proces riguros în mai multe etape:

  1. Identificarea potențialilor beneficiari.
  2. Verificarea veniturilor.
  3. Analiza numărului de locuitori per gospodărie.
  4. Calcularea venitului mediu per loc de consum.

Dacă venitul total al persoanelor care locuiesc la aceeași adresă depășește 2.000 de lei per locuință, sprijinul nu va fi acordat.

„Nu am fi reușit să implementăm această măsură fără implicarea și dedicarea partenerilor noștri, care în ultima lună și jumătate au depus eforturi zilnice ca acest mecanism să devină operațional și oamenii să poată fi sprijiniți. În acest sens vreau să aduc mulțumiri Poștei Române, Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, Ministerului de Finanțe, Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului Român de Telecomunicații și Agenției Naționale de Administrare Fiscală, pentru toată implicarea și seriozitatea cu care ne-am mobilizat”Ministrul Marcel Boloș

Cum se utilizează cardul de energie?

Beneficiarii pot folosi cardul pentru a achita diverse forme de energie, inclusiv electricitate, gaze naturale, energie termică, butelii, lemn de foc, păcură, peleți și alte surse de încălzire.

Plățile se fac prin Poșta Română, în trei moduri:

  • Direct la poștaș, care încasează suma și înmânează chitanța.
  • La orice oficiu poștal, fie din mediul urban, fie din comuna unde locuiește beneficiarul.
  • Online, prin intermediul platformei dedicate.

Fiecare beneficiar poate efectua până la opt plăți gratuite per loc de consum. De la a noua plată, se percepe o taxă de 2,5 lei per tranzacție.

Ajutorul nu poate fi retras în numerar și nu poate fi utilizat pentru altceva decât plata facturilor la energie. În plus, beneficiarii care încearcă să vândă sau să transfere cardul riscă amenzi de până la 60.000 de lei.

Cardurile vor fi distribuite în perioada 1-28 februarie, iar plățile vor putea fi efectuate începând cu 1 martie. Beneficiarii care rămân eligibili vor putea folosi cardurile și pentru a doua tranșă, disponibilă începând din septembrie. Sumele neutilizate vor expira la 1 ianuarie 2024, fără posibilitatea de prelungire.

Procesul de verificare și documentele necesare pentru utilizarea cardului de energie

Pentru a putea efectua plăți, beneficiarii trebuie să prezinte următoarele documente:

  • Cardul de energie, primit prin Poșta Română.
  • Actul de identitate al beneficiarului sau al împuternicitului.
  • Factura de energie (curentă sau restantă) sau alt document justificativ.

În situațiile în care adresa de domiciliu a beneficiarului diferă de cea menționată pe card, trebuie prezentat și contractul de furnizare a energiei la adresa declarată, împreună cu o declarație pe propria răspundere.

Pentru cei care sunt racordați la rețelele de termoficare, certificatul de validare a datoriei emis de asociația de proprietari este obligatoriu.

Acest certificat trebuie prezentat împreună cu cartea de identitate și cardul de energie la momentul efectuării plății. Certificatele se eliberează în două exemplare: unul rămâne la asociație, iar celălalt este păstrat de Poșta Română.

Cum se efectuează plata și ce reguli trebuie respectate

Plata se realizează exclusiv prin mandat poștal, fie la oficiile poștale, fie direct la poștaș. Beneficiarii vor primi o dovadă a plății, pe care sunt trecute suma achitată, suma rămasă pe card și detalii despre furnizorul de energie.

„Procedura este simplă, potențialii beneficiari trebuie să știe că vor fi înștiințați dacă din diferite motive nu îndeplinesc criteriile.”Ministrul Marcel Boloș

Este important de menționat că sumele de pe card nu pot fi retrase în numerar și nu pot fi utilizate pentru alte plăți decât cele legate de energie. Orice tentativă de vânzare sau donație a cardului se sancționează cu amenzi între 42.000 și 60.000 de lei. De asemenea, utilizarea cardului pentru plăți neeligibile atrage amenzi între 4.500 și 6.000 de lei.

Etapele de stabilire a listelor finale de beneficiari și termenele limită

Lista finală a beneficiarilor este stabilită în urma unui proces în mai mulți pași:

  1. Identificarea potențialilor beneficiari care se încadrează în categoriile menționate.
  2. Verificarea veniturilor declarate de aceștia.
  3. Determinarea numărului de locuitori de la fiecare punct de consum.
  4. Calcularea venitului mediu per loc de consum, pentru a verifica dacă pragul de 2.000 de lei este respectat.

În cazul în care se descoperă neconcordanțe, beneficiarii vor fi anunțați și vor putea apela la call center-ul Poștei Române (0319966) pentru clarificări.

Pentru cei care au mai mulți colocatari declarați la aceeași adresă, dar care nu locuiesc efectiv acolo, poate fi solicitată o anchetă socială la primărie. Rezultatele acesteia vor fi comunicate Poștei Române, care va actualiza lista finală a beneficiarilor.

Calendarul distribuirii și utilizării cardurilor

Distribuirea cardurilor de energie are loc în perioada 1-28 februarie, iar plățile pot fi efectuate începând cu 1 martie. Pentru a doua tranșă, cardurile vor fi distribuite în luna septembrie, iar plățile vor putea fi realizate până la 31 decembrie 2023.

După această dată, toate cardurile își pierd valabilitatea, iar sumele neutilizate vor fi anulate automat.

Această inițiativă, finanțată prin fonduri europene, urmărește reducerea riscului de excluziune socială și garantarea accesului la servicii energetice esențiale pentru grupurile vulnerabile, respectând toate regulile de audit și trasabilitate financiară impuse de Comisia Europeană.